دکتر عطاردی: صنعت میکروالکترونیک در کشور ما در حد دانش و پژوهش باقی مانده است

با توجه به اجماع دانشمندان، متخصصان و صاحبنظران میکروالکترونیک در کشور و نیز نظر به اراده کشور جهت مشارکت انجمن های علمی، نخبگان و دانشمندان کشور در بهره گیری از توانمندی های دانشمندان و نخبگان ایرانی در جهان از یک طرف و نیز ضرورت ها و الزامات کشور در امر الکترونیک و میکروالکترونیک و نیاز به یک نهاد مدنی و اتاق فکر غیر دولتی برای تبادل نظر و تصمیم سازی در فضایی تعاملی و جمعی، انجمن علمی میکروالکترونیک ایران به همت تعدادی از کارشناسان و اعضاء هیئت علمی با سابقه از دانشگاه های فنی و مهندسی کشور تشکیل و با تأیید وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در تاریخ هجدهم خرداد ماه 1392 تأسیس گردید. پس از تشکیل انجمن و تهیه یک نسخه از اساسنامه نمونه از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، نهایتاً اساسنامه انجمن تهیه و مورد تأیید و تصویب وزارت علوم، تحقیقات و فناوری قرار گرفت.


در این خصوص خبرنگار روابط عمومی دانشگاه صنعتی شریف با دکتر سید مجتبی عطاردی رئیس هیأت مدیره و از بنیان گذاران این انجمن گفتگوی کوتاهی انجام داد که در ادامه می خوانید:
دکتر عطاردی رئیس هیأت مدیره انجمن در خصوص اهداف تأسیس انجمن گفت: انجمن علمی میکرو الکترونیک ایران به منظور گسترش و پیشبرد و ارتقای دانش، فناوری و صنایع میکروالکترونیک و توسعه های آینده آن در ایران و جهان، توسعه کیفی نیروهای متخصص و بهبود بخشیدن به امور آموزشی، پژوهشی و ترویج در زمینه های مرتبط طراحی، توسعه، ساخت و بکارگیری مدارها و سامانه های میکروالکترونیک تشکیل شد.
عضو هیأت رئیسه انجمن اظهار داشت: بنیانگذاران این انجمن ده نفر از اساتید برجسته دانشگاههای معتبر ایران که سوابق صنعتی نیز دارند از جمله دکتر شریف بختیار، دکتر فتوت و اینجانب از اساتید دانشکده مهندسی برق دانشگاه صنعتی شریف، مرحوم دکتر فخرایی استاد دانشگاه تهران، دکتر نبوی استاد دانشگاه تربیت مدرس، دکتر صاحب الزمانی استاد دانشگاه امیرکبیر، دکتر میرزا کوچکی استاد دانشگاه علم و صنعت و... می باشند.
وی در ادامه با اشاره به پیشینه ی میکروالکترونیک در ایران بیان کرد: در ایران در حوزه صنعت میکروالکترونیک خیلی عقب مانده و ضعیف هستیم. با اینکه در این گرایش هفت عضو هیئت علمی در دانشکده مهندسی برق دانشگاه شریف فعالیت می کنند و سابر دانشگاه های صنعتی برجسته کشور نیز دارای ظرفیت های علمی و پژوهشی خوبی در این زمینه هستند، هنوز صنعتی در این حوزه در کشورمان شکل نگرفته و فقط گروه انگشت شماری بصورت بسیار محدود در آن فعالیت دارند.
وی افزود: محل دفتر اصلی انجمن علمی میکروالکترونیک ایران نزدیک به دانشگاه صنعتی شریف است و هیئت مدیره آن اعضاء هیئت علمی و دانشجویان دکتری این دانشگاه و سایر دانشگاههای مهم کشور هستند.
بنیانگذار انجمن ادامه داد: صنعت میکروالکترونیک در کشور ما در حد دانش و پژوهش باقی مانده و فقط بصورت درسهای تئوری (طراحی مدارهای مجتمع آنالوگ، طراحی مدارهای دیجیتال، طراحی مدارهای مجتمع فرکانس بالا، ساخت مدارهای مجتمع و ....) ارائه می شود که در حد آکادمیک باقی مانده است.

علم باید ثروت آفرین باشد، علمی در دنیا مورد توجه است که خلق ثروت نماید
وی افزود: دانش اگر تبدیل به صنعت نشده و فروخته نشود ارزش و فایده ای ندارد. علم برای علم یعنی علم را تا پایین ترین حد تنزل دادن. ما نمی توانیم بگوییم علم به خودی خود خوب است در صورتیکه به دانشجویان ما در خارج از کشور می آموزند علم باید ثروت آفرین باشد علمی در دنیا مورد توجه است که خلق ثروت نماید. حاصل دانش میکروالکترونیک و مدارهای مجتمع در کشور ما عمدتاً تربیت دانشجو، پژوهش و ثبت اختراع می باشد که درآمد زا نیست و ما با ادامه این روند همچنان حدود 60 درصد از دانشجویان خود را در اختیار کشورهایی قرار می دهیم که با کشورمان در تخاصم هستند. حدود بیست و پنج سال است که این روند نامیمون ادامه دارد و چون بیگانگان به دلیل رضایتشان از این پدیده در مقابل آن سکوت می کنند، حساسیت و فعالیت سیاسی و اجتماعی و دولتی نسبت به آن وجود ندارد. در صورتی که اگر مثلا دولت آمریکا نسبت به این پدیده شوم مانند انرژی هسته ای سر و صدا و هیاهو راه می انداخت حتما شاهد واکنش های سیاسی، رسانه ای، تبلیغاتی و حتی عملیاتی و اجرایی در ایران از طرف نهاد ها و مقامات ارشد سیاسی کشور بودیم.
دکتر عطاردی اظهار داشت: صنعت میکرو الکترونیک باید در ایران پا را فراتر از حوزه آکادمیک و پژوهش و فناوری بگذارد. هدف ما در انجمن آن است با ترویج میکرو الکترونیک بتوانیم کشور را حساس کنیم که از ظرفیت های خدادادی غنی و سرمایه های انسانی موجود در این صنعت مانند نفت و گاز کشور ایجاد ثروت نمایند. رسالت انجمن ترویج میکرو الکترونیک به عنوان زیربنای صنعت کشور است. چون میکرو الکترونیک محصولاتش در ابعاد میکرومتری و بسیار کوچک هستند توجیه آن برای مدیران ارشد کشور و نیز عامه مردم سخت است. در صورتی که امروزه قدرت های جهانی صنعت و اقتصاد، از کوچک سازی قدرت و ثروت آفریده اند و دوران صنایع زمخت و دود زا مثل صنایع سنگین بسر آمده است.
وی افزود: از تعداد متجاوز از چهل آی سی طراحی و پیاده سازی شده در ایران بین دو تا سه تای آن به مرحله تولید آن هم با تیراژ محدود و فقط یکی در تیراژ بالا رسیده و باقی آن ها در حد پژوهش و چاپ مقاله باقی مانده است. با اینکه میکروالکترونیک یکی از فناوری های نه گانه راهبردی بند الف در نقشه جامع علمی کشور قلمداد می شود، دستگاههای حاکمیتی مانند وزارت صنعت و معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری اهمیتی برای آن قائل نیستند. در صورتی که بازار بالقوه داخلی این صنعت برای سه تا پنج سال آینده قریب به ۶۰ هزار میلیارد تومان است. البته این رقم برای مدیرانی که آشنا با این صنعت نیستند شاید اغراق آمیز به نظر برسد، ولی این واقعیتی است که تفسیر آن در ظرفیت این مصاحبه کوتاه نیست‌.
استاد دانشگاه شریف بیان داشت: هدف ما در انجمن این است که این دانش و فناوری را بصورت یک صنعت زیربنایی معرفی کنیم میکرو الکترونیک در ایران صنعتی مظلوم، مغفول و مهجور و کاملاً از رصد مدیران ارشد صنعت بدور مانده و کنار گذاشته شده است.
از این رو رسالت ملی ما در انجمن دشوار است و تنها عشق و ایمان به این صنعت و آرمان های ملی است که در امتزاج با اهداف اقتصاد مقاومتی ما را در این میدان با وجود بی مهری هایی که می شود همچنان استوار نگهداشته است.
امیدواریم با همدلی و یکپارچگی که در انجمن وجود دارد به تدریج مدیران ارشد فناوری و صنعت کشور را نسبت به وظایف و تکالیف خطیرشان در توسعه این صنعت متقاعد سازیم.
از شما تشکر می کنم و امیدوارم این مصاحبه شما مقدمه ای برای انتشار واقعیت های بیشتر این حوزه از صنعت و اقتصاد باشد.