نشست خبری اولین سمینار سالانه انجمن میکروالکترونیک ایران

 ایران هیچ سهمی از بازار جهانی صنعت میکرو الکترونیک ندارد. 

تهران-ایرنا-رییس انجمن میکروالکترونیک ایران گفت:درآمد جهانی میکروالکترونیک در سال 2014 به 385 میلیارد دلار رسیده و بازار جهانی تجهیزات مخابراتی و الکترونیکی نیز طی یک دهه اخیر دو برابر شده است درحالیکه ایران، هیچ سهمی از این بازار نداشته و ندارد.

به گزارش خبرنگار علمی ایرنا، دکتر سید مجتبی عطاردی روز دوشنبه با اعلام این مطلب در نشست مطبوعاتی اظهار داشت:با اینکه میکروالکترونیک، هسته اصلی همه تکنولوژی ها محسوب می شود اما در کشور ما متاسفانه از این فناوری کلیدی، غفلت شده است. وی میزان گردش مالی میکروالکترونیک در دنیا طی سال 2004 را 200 میلیارد دلار ذکر کرد و گفت: این صنعت به نوبه خود در همان سال، موجب ارزش آفرینی هزار میلیارد دلاری در بازار جهانی تجهیزات و سامانه های مخابراتی شده است که به دنبال آن، پنج هزار میلیارد دلار گردش مالی در حوزه خدمات فناوری ارتباطات و اطلاعات ایجاد شده است. عطاردی ادامه داد: مطالعات دانشگاهی صورت گرفته نشان می دهد که تا سه الی چهار سال آینده، بازار داخلی ایران در صنعت میکروالکترونیک به 20 میلیارد دلار (حدود 70 هزار میلیارد تومان) خواهد رسید. استاد دانشگاه صنعتی شریف به رشد 13 درصدی درآمدهای حاصله از صنعت میکروالکترونیک در دو دهه اخیر در دنیا اشاره کرد و افزود: کشور ما با یک عقب ماندگی 35 ساله در حوزه میکروالکترونیک روبه رو است. وی توضیح داد: قبل از انقلاب تقریبا همزمان با ورود تکنولوژی هسته ای به کشور قرار بود یک شرکت آمریکایی، صنایع میکروالکترونیک را در شیراز راه اندازی کند که با وقوع انقلاب اسلامی، این امر متوقف شد و برخلاف دانش هسته ای، این صنعت بسیار مهم تاکنون مورد توجه مسوولان کشور واقع نشده است. عطاردی تاکید کرد: میکروالکترونیک یک خط قرمز بسیار پررنگ در تحریم های غرب علیه ایران بوده و همچنان نیز هست و معتقدم بعد از برجام و توافق نیز، یکی از آخرین تحریم هایی است که برداشته خواهد شد زیرا میکروالکترونیک، قدرت آفرین است و معادلات قدرت در دنیا را برهم می زند بنابراین غرب به راحتی حاضر به شکستن تحریم ها در این حوزه نیست. عطاردی عقب ماندگی در حوزه میکروالکترونیک را یکی از عوامل کاهش قدرت و افول اتحاد جماهیر شوروی معرفی کرد. وی با بیان اینکه امروز کشور به یک برجام صنعتی نیاز دارد، تصریح کرد: برای داشتن یک برنامه جامع میکروالکترونیک باید سرمایه گذاری، ساختار صنعتی و بودجه لازم از سوی مسوولان نظام تامین شود تا بتوانیم ضمن استفاده از پتانسیل های لازم و جلوگیری از برون رفت نیروهای نخبه از کشور، سهمی از بازارهای این حوزه را از آن خود کنیم و حداقل به 50 درصد نیازهای بازار داخلی خود پاسخ دهیم. رییس انجمن میکروالکترونیک ایران، هدف از تاسیس این انجمن را گسترش، پیشبرد و ارتقای دانش و فناوری و صنایع میکروالکترونیک در کشور عنوان کرد و گفت: پس از گذشت یک سال از فعالیت انجمن، درصدد برآمدیم اولین سمینار سالانه انجمن را با موضوع 'چالش های کسب و کار میکروالکترونیک در ایران' در اواخر پاییز یا اوایل زمستان امسال برگزار کنیم. وی از حضور استادان مطرح بین المللی و ملی حوزه میکروالکترونیک در این همایش خبر داد و گفت: علاقمندان به ارسال مقاله می توانند به وب سایت همایش به نشانی www.imacongress.org مراجعه کنند.

در نشست خبری اولین سمینار سالانه انجمن میکروالکترونیک ایران مطرح شد:

هیچ گونه تولید IC در کشور نداریم/ تحریم‌های میکروالکترونیک تا 10 سال ادامه خواهد داشت.

صنعت میکروالکترونیک در کشور صفر است و به هیچ عنوان تولیدی در زمینه چیپ‌های میکروالکترونیک نداریم و به این واسطه، سالانه چند میلیارد دلار ارز از کشور خارج می‌شود.

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان خبرگزاری فارس، سید مجتبی عطاردی هدف از برگزاری اولین سمینار انجمن میکروالکترونیک ایران را معرفی این رشته عنوان کرد و گفت: در سال 2004 درآمد از میکروالکترونیک در دنیا 200 میلیارد دلار بوده که این درآمد در حوزه سامانه‌های مخابرات و الکترونیک هزار میلیارد دلار براورد شده است.

وی افزود: اما همین 200 میلیارد دلار باعث 5 هزار میلیارد دلار خدمات در زمینه الکترونیک و مخابرات در سطح دنیا شده که این میزان 10 درصد تولید ناخالص در جهان است.

عطاردی افزود: همچنین این درآمد در سال 2014 تا 385 میلیارد دلار افزایش داشته و میزان درآمد حاصل از خدمات این حوزه در این سال 2 هزار میلیارد دلار برآورد شده است که این از اهمیت و کاربردی بودن صنعت میکروالکترونیک در جهان حکایت دارد.

دانشیار دانشکده برق دانشگاه صنعتی شریف ادامه داد: قرارداد وارد کردن صنعت میکروالکترونیک در سال 57 با شرکت‌های آمریکایی بسته شد که به دلیل همزمان شدن آن با انقلاب 57 و شروع تحریم‌های غرب این صنعت هنوز بعد از 34 سال وارد کشور نشده است. اما امروز دانشمندان ایرانی توانایی این را دارند که در صورت حمایت، چند ماهه این صنعت را در کشور راه‌اندازی کنند.

وی افزود: تقریباً صنعت میکروالکترونیک در ایران در حد صفر است و ما در کشور به هیچ عنوان تولید IC و چیپ‌های میکروالکترونیک نداریم. هم اکنون بیشتر بازار داخلی در دست شرکت‌های خارجی است که این بازار در 3 ساله آینده حدود 20 میلیارد دلار ارز از کشور خارج خواهد کرد؛ در حال حاضر بیشتر صنایع از جمله صنعت خودرو به خاطر قطعات الکترونیکی به خارج وابسته هستند که این لزوم توجه به صنعت میکروالکترونیک را دو چندان می‌کند.

رییس انجمن میکرو الکترونیک ادامه داد: صنعت میکروالکترونیک از خط قرمز‌های بزرگ در تحریم‌های غرب است و طبق توافق انجام شده نیز تحریم‌های میکروالکترونیک تا 10 سال آینده برداشته نشده و ادامه خواهد داشت که این یک ضرر بزرگی برای صنایع کشور است. همچنین 50 درصد نفرات اول کنکور در رشته‌های مرتبط با میکروالکترونیک جذب می‌شوند که به دلیل نداشتن بازار کار و حمایت‌های داخلی از کشور مهاجرت می‌کنند؛ به طوری که در حال حاضر 10 درصد درآمد آمریکا از صنعت میکروالکترونیک به دانشمندان ایرانی اختصاص دارد.

اولین سمینار میکروالکترونیک در ایران قرار است در اواخر آذر ماه با هدف چالش‌های کسب و کار این رشته برگزار شود.